Cultural Heritage: Management/Protection/Restoration

  • Abstract
  • Reviews
  • More about this title
  • Abstract

    Un’antica statua in bronzo rinvenuta in mare negli anni Sessanta dai pescatori di Fano: la creazione di un artigiano greco che imita o copia fedelmente un’opera famosa nel mondo romano o l’opera originale dell’illustre scultore Lisippo, razziata dalla Grecia dai conquistatori romani? Di certo siamo di fronte a un bene culturale la cui proprietà è aspramente contesa tra l’Italia e gli Stati Uniti, mentre la memoria del suo rinvenimento e il suo legame con l’Adriatico la rendono parte integrante dell’eredità culturale della città di Fano. L’atleta venuto dal mare è denominato “il Lisippo”, “l’Atleta di Fano”, il “Getty Bronze” o ancora, volendo rimanere più neutrali, “l’Atleta vincitore”. Così come i suoi nomi, numerose sono le questioni aperte che riguardano quest’opera: il volume ospita una discussione che vede protagonisti esperti di varie discipline per affrontare insieme la questione giuridica, la conservazione e la valorizzazione del bene, il rapporto con il territorio adriatico e con le comunità che di questo bene si sentono eredi e il tema della circolazione di opere greche nel mondo romano, al fine di mettere a fuoco possibilità e criticità di un possibile ritorno del pezzo in Italia dal Getty Museum di Los Angeles, ritorno atteso ormai da troppi anni.

    In 1964 fishermen from the Italian city of Fano raised from the sea bottom an ancient bronze statue: the copy of a Greek artisan who was meticulous reproducing a renown work in the Roman world? Or was it Lysippos’ original work, taken into Italy by the Roman conquerors? The fact is, this is a piece of universal cultural value, of which the fierce quarrel over its ownership is being currently disputed between Italy and the United States; while the memory of its discovery and ties to the Adriatic Sea have made it a solid part of Fano’s cultural heritage. This Athlete statue coming from the sea is called “the Lysippos”, the “Atleta di Fano”, “the Getty Bronze”, and the more neutral title: “the Victorious Youth”. Such as its many names, so are the numerous unsolved questions about this work of art. This volume hosts an interdisciplinary debate among experts addressing the legal issues around it, its conservation and valorisation, its relationship with Adriatic area and with the communities who retain it their rightful heritage, and the topic of the circulation of Greek works of art in the Roman world. The objective of such a debate is to bring into the public spotlight the possibilities and difficulties involved in an eventual return of the statue to Italy from the Getty Museum, a return now past due for a long time.

  • Reviews

    Lorenzo Braccesi, Il Manifesto, 22/08/2021
    La composta fierezza dell’efebo disputato del Getty

  • More about this title
    Conference poster Conference poster Conference poster