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The author analyzes the inscription of Aurelius Samohil, found in Catania, and places it in the context of Sicily culture and religiosity, according to an acculturation perspective. The analysis shows that the epigraph is not an expression of the magical Judaism, so widespread in the southeastern sector of the Island, but of an aware Jewry that wants to integrate and to feel close to the Roman elite, whose language it uses.
Keywords
Sicily, Catania, Religiosity, Aurelius Samohil, Magic Judaism, Acculturation -
- Editoriale
- Oliviero Diliberto. Una lettera inedita di Theodor Mommsen e il viaggio in Italia del 1871
- Orazio Licandro. Forme istituzionali e politiche di inclusione delle élites nell'età giulio-claudia: note su vecchi e nuovi documenti epigrafici
- Claudia Giuffrida. Aurelius Samohil between ius and identity
- Marco Buonocore. Due documenti epigrafici per la storia di Corfinium in età imperiale (II/III sec d.C.)
- Lisania Giordano. Le rappresentazioni esegetiche della loquacitas nei Moralia in Job
- Anna Maria Mandas. State-sponsored torture in the name of public safety: warnings from the roman legal experience
- Laura Pepe. Attenuante o aggravante? L'ebbrezza nei tribunali di Atene
- Massimo Miglietta. Sulla formazione del giurista 'attrezzato': osservazioni dalla prospettiva storica del diritto
- María José Bravo Bosch. a proposito di Juan Alfredo Obarrio Moreno, Un estudio sobre la Antigüedad: la apología de Sócrates, Dykinson, Colección monografías de derecho romano y cultura clásica, Madrid 2018, pp. 211