

-
In the Museo della via Appia there are two fragments of Pentelic marble with figured relief, originating from the via Appia. Represented on slab A are a probably female figure capite velato, two regal peacocks and a figure whose mantle forms an arc in the pattern of the velificatio; on slab B is the upper part of a female figure crowned by an erote in flight, holding a torch in her left hand. The two scenes, due to the extremely faded surface and the incompleteness of the figures, are difficult to interpret. The figures, some iconographic motifs and the attributes refer to the funerary sphere with meanings that evoke the glorification of the deceased. The pair of peacocks, symbols of immortality and rebirth, highlight an eschatological value, suggesting a theme related to the private apotheosis of the deceased. The technical-stylistic characteristics and the compositional structure date them back to a time between the late Republican and Augustan ages. The curvature of the slabs reveals their relation to a circular funerary monument.
-
- Francesco De Stefano. Continuità e trasformazioni nella storia di Metaponto tra VII e V secolo a.C.
- Aldo Borlenghi, Alessandro Betori, Federico Giletti. La dea Vacuna: attestazioni e geografia del culto in Sabina: novità Dal territorio di Montenero Sabino (RI)
- Gianluca Soricelli. Un calice di L. Pomponius Pisanus e lo sviluppo delle officine puteolane di terra sigillata
- Andrea Breda, Alberto Crosato, Gian Luca Gregori, Alex Verdi. L'altare del dio Bolgolius dalla Pieve di Santa Maria del Bigolio a Orzivecchi (BS)
- Elena Roscini. Il culto di Iside in territorio amerino
- Nicolas Laubry. Tabernae et sepulcrum dans l'Italie romaine
- Giulia Baratta. I gladiatori di Gaius Valerius Verdullus
- Maria Grazia Granino Cecere. Traiano a Praeneste
- Claudia Angelelli. Pavimenti da vecchi scavi nell'area del Colle Capitolino. Gli edifici sottostanti al Vittoriano
- Barbara Lepri. La produzione vetraria nel quadro dell'economia romana in età medio imperiale
- Alejandro Quevedo, Daniel Mateo Corredor. Identificación y caracterización de producciones anfóricas del litoral de Málaga en la península itálica: el caso de Dressel 14 en Tusculum (Lacio)
- Franca Taglietti. Rappresentazione del lavoro in un mattone scolpito dalla necropoli di Porto all'Isola Sacra
- Massimiliano Papini. Un nuovo busto loricato di Settimio Severo
- Daniela Liberatore. Statuette in terracotta da Herdonia: dalla produzione al culto
- Balbina Bäbler. The library of Origen and Eusebius in the urban context of Caesarea Maritima
- Noé Conejo. Consumir para demostrar: los proprietarios rurales de la Hispania romana del siglo IV
- Luca Di Franco, Silvio La Paglia. Maximos/Lasimos. Spigolature archivistiche sulla collezione napoletana di Giuseppe Valletta
- Anna Trofimova. The Programm of the rearrangement of galleries of Classical Antiquities in the State Hermitage Museum (2000-2019)
- Alessandro Conti. Il Pittore di Narce a Veio (Portonaccio)
- Michele Vitolo. Politai con porzioni di carne sacrificale nelle immagini della ceramica a figure rosse italiota: un simbolo di espressione dell'identità civica
- Jakub Gruchalski. Varro LL 5.51-52 : Collis Latiaris or Catialis?
- Annarena Ambrogi. Apoteosi privata in un rilievo funerario da un sepolcro della via Appia
- Valentina Colagrossi. Un calice di M. Perennius Bargathes dalla Basilica Iulia nel Foro Romano
- Antonino Crisà. A rare spintria from the roman villa of Patti Marina (Messina - Italy)
- Piero A. Gianfrotta. Riflessi di spettacoli acquatici nel mosaico cosmologico di Merida
- Simone Pastor. Diplomazia, storia e iconografia nella scena C della colonna di Traiano
- Cristiana Zaccagnino, Andrea Rossi. Fetonte, il circo e la morte nell'immaginario funerario romano. Nuova analisi di un sarcofago romano alla Galleria degli Uffizi
- Ilaria Trafficante. Una musa da Amiternum? Una proposta di identificazione
- Recensioni e segnalazioni
- Norme redazionali