

-
The city represents the place of the complexity: a constantly changing entity and heterogeneous reality where accumulations, fragments, heterotopia, layers refute a vision limited to the visible image of its buildings and reflect a perspective linked to its construction over time and a plurality of substrates – social, economic and political.
In this perspective, the contribution investigates the case of the city of Seraing, a fundamental center of steel production in Belgium, where the decline of mines, first, and steel, then, has had a great impact on the population and the physiognomy of the city. Past and present do not stop reconfiguring themselves in the traces and signs of the city: they highlight the industrial identity of Seraing and outline the phenomena that have defined the construction of the spaces as they are shown today. The study of transformations is articulated in a redrawing and comparison of the main historical maps with the contemporary orthophotos – Carte de Ferraris, Carte du dépôt de la guerre, Orthophotos WalOnMap – in order to trace both the consistency of the urban fabrics and the character of the permanences: in fact, the observation of these elements shows how the physiognomy of the city is inextricably linked to the growth of industry, while the three specificities – the river, the forest and the railway – remain almost unchanged over time and are recognizable ab origine.
Therefore, the reading of the natural and artificial changes of the territory generates an interconnected system of signs aimed to describe, regulate and reflect on the dynamics in progress, as well as on the criticality of the place. A procedure of simultaneous decomposition and recomposition allows the comprehension of the characters of the place and considers the levels of the city not as diachronic superimpositions, but as synchronic twines.
Keywords: dismantling, industrial city, signs, urban structure. -
- Giuseppe Strappa. La città rovesciata
- Karl Kropf. Usare il progetto per insegnare la morfologia urbana
- Marco Trisciuoglio. Nota sulle morfologie urbane transizionali come critica agli studi urbani in ambito cinese: la mappa tipologica di Hehua Tang a Nanchino
- Luiza Santos, François Dufaux. Le volte di Place Royale: le memorie archeologiche alla base delle trasformazioni morfologiche
- Orazio Carpenzano, Giovanni Rocco Cellini, Angela Fiorelli, Filippo Lambertucci, Manuela Raitano. Largo della Salara vecchia. Il progetto del margine nell'area archeologica centrale di Roma
- Michele Beccu. Piazza, Museo, Stazione: note sul progetto per la stazione metropolitana “C” Ipponio-Amba Aradam a Roma
- Giovanni Longobardi. Sotto l'asfalto del Colosseo
- Renato Capozzi, Federica Visconti. Una unità elementare nella Valle dei Templi di Agrigento
- Ludovico Romagni. Il Mandracchio di San Benedetto del Tronto. Frammenti di storicità lungo la metropoli adriatica
- Mariangela Turchiarulo. Alessandria d'Egitto: la città come palinsesto. Per una lettura critica delle stratificazioni
- Rosalba Belibani, Deborah C. Lefosse. Verso una rigenerazione operante della città
- María Victoria Zardoya Loureda, Alessandro Masoni. 500 anni dell'Avana: pretesto per una lettura storico-morfologica
- Marianna Sergio. La semiotica della Cité du fer: sedimentazione di segni e costruzione di spazi
- Paola Scala, Maria Pia Amore. Equilibri instabili. Il progetto di recupero e rifunzionalizzazione di Palazzo Penne a Napoli
- Ermelinda Di Chiara. Il progetto come “modificazione dell'esistente”
- Paolo Carlotti. Il progetto implicito nelle forme della città
- Loredana Ficarelli. Ri-abitare un paese antico
- Emanuele Palazzotto. Alla base del processo: scientificità del progetto e attualità dei fondamenti teorici
- Giuseppe Rociola. L'altra contemporaneità di Franco Purini. Il Complesso parrocchiale di San Giovanni Battista a Lecce
- Michele Montemurro. Abitare tra terra e mare